Şiir Defteri

DEPREM VE ALLAH (DENEME)

Yazan: Birturkbilgesi
07.11.2020 / 08:16
345 kez görüntülendi
0 yorum yapıldı
Dini tanımlayan Din hadisileri bilinmezse din anlaşılamaz. Dini tanımlayan Din hadisileri diyor ki 'Din bilim(ilim), ahlak, vicdan, merhamet, dürüstlük, adillik, tarafsızlık, medenilik, nefssizlik, israfsızlık, ve bunlarla inziva demektir'. Yani bunlara aykırılık varsa din yok demektir; bunlara aykırı insanda da, bunlara aykırı toplumda da, bunlara aykırı devlette de din yok demektir. Bunu Din hadisileri şu sözlerle mutlaklaştırmakta: 'Din öncelikle bilim ve ahlak demektir, bilim ve ahlak yoksa din de olmaz'. Bilim mantıktır, mantık olmadan bilim olmaz. Ahlak da zekanın, akılın, mantığın, beyinin, ruhun, akıl-ruh sağlığının, insan olmanın, insanlığın, evrenin soyut nitel en üst zirvesidir. Yani önce mantık. Mantığın iki temel özelliği vardır: Tümevarım(Tüme varım), ve tümdengelim(tümdengelim). Yani mantıkta hem tümevarım, hem de tümdengelim incelemesi olur; örnek ki sigaraya, içkiye karşı olan biri sigara ve içki içiyorsa 'Hani sen sigaraya, içkiye karşıydın?' denilir; bu söz hem tümevarım hem de tümdengelim içermektedir, yani 'Sigaraya ve içkiye karşı olan birinin sigara ve içki içmemesi gerektiğini düşünür' ki bu 'Tümevarım'dır, ve 'Sigaraya, içkiye karşı olup sigara, içki içen birinin mantıksız, tutarsız olduğunu' düşünür ki bu da tümdengelimdir, yani tümdengelim konuya uygulamak, tümevarım ise genelleme yapmaktır; hem sigaraya ve içkiye karşı olmak, hem de sigara ve içki içmek mantıksızlıktır çünkü tutarlılık içermemektedir; yani insanlar yalnızca birşeylerine bakılıp, mantıklı mı değiller mi, anlaşılabilir, örnek ki hem dinli olduğunu söyleyen hem de ortalıkta bikini diye sütyen-külot gezen birinin dinli olmadığı anlaşılır yani mantık böyle karar verir yani mantık şöyle düşünür: 'Din ahlak demektir, toplum içinde ahlaka aykırı bir durumda bulunmak dine aykırıdır, öyle ise ortalıkta ahlaka aykırı giyimle bulunan kişi dinli değil dinsizdir'; aynı biçimde, Önce bilim ve ahlak' diyen Atatürk'ün bu sözüne bakıp mantık ortalıkta ahlaka aykırı giyimle bulunmanın da, sağlığa zararlı olan şeyler bağımlılığının da Atatürk'çülüğe aykırı olduğunu düşünür. Yani, tümevarım dar alandır, tümden gelim ise geniş alandır. Mantıktan anlaşılmakta ki mantık akıl-ruh sağlığının da, bilimin de, ahlakın da, dinin de genel, ortak temelidir yani tümdengelim 'Mantık yoksa akıl-ruh sağlığı da, bilim de, ahlak da, din de olmaz' der. Bu nedenle ki Muhammed de, Atatürk de 'Önce bilim(ilim) ve ahlak' diyor; yani bir insanın mantıklı olup olmadığı, insan kişiliği ile ilgili genel doğrulara yani tüme aykırı yaptıklarına bakılıp da, kendisi ile ilgili kendi savlarına da bakılıp söylenilebilir yani konulara ve insanlara önce 'genel' yani mantık açısından bakılmalıdır; yani insan, tümevarım açısından yani tikel açıdan, kendi savlarına uygun davranmalıdır mantıklı olması için, genel açıdan mantıklı olması için de bilime ve ahlaka uygun davranması gerekmektedir ki ahlak tanımını, dinin tanımı olan Din hadisileri'nin 'Din bilim(ilim), ahlak, vicdan, merhamet, dürüstlük, adillik, tarafsızlık, medenilik, nefssizlik, israfsızlık, ve bunlarla inziva demektir'e bağlamak gerekir çünkü Din hadisileri de hem bilim, hem ahlak, hem de insanlık için doğru ve zorunlu şeyleri içermektedir yani mantığın tanımını en tümel ve en nitel açıdan şöyle yapmak zorunluluğu var: 'Mantık; Din hadisileri'nin tanımladığı dine uymaktır; Din hadisleri'nin tanımladığı dine aykırılık mantıksızlık demektir.' yani mantık tek bir söze bağlanabilir: 'Mantık Din hadisileri'ne uymaktır', yani insan ve toplum Din hadisileri'ne uyuyorsa mantıklıdır, uymuyorsa, tümel açıdan mantıksızdır. Yani 'Ben sigaraya ve içkiye karşıyım' ya da 'Ben ahlaksızlığa karşıyım' diyen birinin; bu sözüne karşıt, zıt olması, o kişide mantık sorunu olduğunu göstermeye yeterlidir, isterse alim, alime olsun. Kuran'a mantık ile bakalım. Kuran diyor ki 'Allah merhametlidir, zulüm etmez'. Bu durumda, Kuran'ın öteki ayetlerine bakmaya gerek yoktur, bu ayete aykırı ayet ya da ayetler var mı diye çünkü geçerli olan da, doğru olan da tümel açıdan en doğru olandır. 'Allah merhametlidir, zulüm etmez' ayetinden mantık şu sonuçu çıkarır: 'Bina yıkımlı ya da ölümlü depremleri Allah yapmıyor çünkü bu tür şeyler merhamete de, merhametli olmaya da aykırıdır ki düşünün bir de depremlerde yıkılan binalarda ölenlerin içinde bebekler, çocuklar, ahlaklı, vicdanlı, merhametli, alim, alime insanlar da, Allah'a inanan insanlar da var ki insanın bile kendisini sevenlere zulüm etmesi merhametliliğe asla sığmaz. Peki bu durumda; eğer, Kuran'da, depremleri Allah'ın yaptığını söyleyen ya da ima eden ayetler varsa ne olur? Bu durumda mantığın anlayacağı şey 'Allah bina yıkımlı ya da insan ölümlü depremleri de yapar' diye anlamak, yorumlamak yerine, 'Allah bina yıkımsız ya da insan ölümsüz depremleri, gücünü, kudretini göstermek ya da anımsatmak(hatırlatmak) için yapar' olur. Peki bu durumda, bina yıkımlı ya da insan ölümlü depremleri mantık nasıl açıklar? Onları da ancak şöyle açıklar: 'Demek ki insanlar Allah'ın deprem yapacağı bölgelere, yerlere bina yapıyorlar'. Ancak bu durumda da mantık; Allah'ın, deprem yapacağı bölgeleri, yerleri önceden saptadığını düşünür, ve 'Öyle ise depremi neden önlemedi?' diye düşünür ki bu da merhamete ve merhametliliğe uygun bir mantıktır. Yani, 'Allah merhametlidir, zulüm etmez' ayetini temel alan mantığa göre, bina yıkımlı yani içinde bebek, çocuk, vicdanlı-merhametli-ahlaklı insan, alim, alime olan binaları yıkan depremleri yapan, Allah değildir yoksa 'Allah merhametlidir, zulüm etmez'e aykırılık olur ki zaten dinin görevi insanlara, toplumlara zulüm etmek, eziyet etmek, ceza vermek, yıkım vermek, acı çektirmek değil Din hadisileri'ni yani doğru, iyi, yararlı ve güzel şeyleri öğretmektir ve sunmaktır yani din deprem, hastalık, sel, kuraklık, kötülük yapmaz, zarar vermez yani din okul, öğretmen gibidir. Müslümanlar İslamiyet'i böyle yorumlarsa kuşkusuz ki dünyada İslamofobi yükselir. Necdet Gürçiftçi Bağımsız, özgür, bilimsel, tarafsız, hiçbir dinden olmayan dinli ve bilge İnternette yayınlandığı zaman: 7.11.20/08.16
Kapat/(ESC)
Yorum Düzenleme

Yeni Üyeler

  • asli-korkmz353
  • kalptenkelimeler
  • SürekliYazSürekliYaz
  • WhitePageSürekliYaz
  • Sürekli_Yaz
Kapat/(ESC)
Tavsiye
Adınız:
Sizin eposta adresiniz:
Alıcının eposta adresi:
Mesajınız:
Doğrulama Kodu:
captcha refresh
Kapat/(ESC)
İletişim
Adınız:
Eposta adresiniz:
Mesajınız:
Doğrulama Kodu:
captcha refresh
Kapat/(ESC)
Rastgele Şiir